Hardlooptips voor beginners

Hardlopen is een erg toegankelijke sport die veel mensen alleen in Nederland al doen. Het is een sport die je met de minste moeite en investering kunt gaan beoefenen. Natuurlijk zijn er naast de toegankelijkheid nog veel meer voordelen, en lees je hier waarom hardlopen zo populair is.

Dat de sport voor iedereen vrij toegankelijk is, en je met een paar sportschoenen als naar buiten kunt om te gaan hardlopen. neemt niet weg dat het een makkelijk uit te voeren sport is. Hardlopen lijkt misschien makkelijk en simpel, maar wanneer je niet weet waar je mee bezig bent. Is de kans op blessures erg hoog. Om niet zomaar wat te doen, en het meeste uit hardlopen te halen hebben we 3 hardlooptips voor beginners opgesteld.

Veiligheid voorop.

Net als met elk andere sportdiscipline, is veiligheid het belangrijkste element om mee te beginnen. Bij hardlopen heb je niet alleen te maken met je eigen veiligheid maar ook met die van anderen. Je loopt 99% van de keren dat je hardloopt buiten en maakt daarbij gebruik van de gemeenschappelijke weg. Sporten is belangrijk, maar je veiligheid komt voorop.

Dit betekend dat je niet alleen bent en rekening dient te houden met andere mensen die ook gebruik maken van de weg waar je op rent. Zorg daarom dat je opvalt, gebruik bijvoorbeeld een reflecterend veiligheidshesje. Deze heb je tegenwoordig ook speciaal voor hardlopers en kun je bij een hardloopwinkel zoals Runnersworld of All 4 Running bestellen.

Wanneer je in het donker loopt. Is een goed zichtbaar lampje ook handig. In combinatie met een reflecterend hesje kunnen andere weggebruikers je eerder zien en is de kans op ongelukken veel kleiner.

Goede hardloopschoenen.

Naast veiligheid is ook jouw gezondheid erg belangrijk. Je wilt niet na een of twee keer lopen alweer moet stoppen omdat je een blessure hebt. Aangezien je voor hardlopen je voeten en benen gebruikt is goed schoeisel essentieel. Zorg dat je goede schoenen hebt. Heb je deze niet schaf deze dan aan. Hiermee voorkom je klachten en allerlei pijntjes in je knieën of enkels waardoor je niet meer kunt hardlopen en moet uitstellen, wat weer leidt tot afstel. Dat zou toch zonde zijn als je net de drive hebt gevonden om te gaan hardlopen?

Ga voor goede hardloopschoenen langs een speciaalzaak en laat je adviseren. Doe eventueel een test en laat een loop filmpje maken. Zo kan er direct correctie toegepast worden op jouw manier van lopen indien dit nodig is.

Begin rustig en bouw langzaam op.

Dit geldt voor zowel de afzonderlijke hardloop. Als voor de langere termijn. Je wilt niet te hard van stapel lopen. Wellicht heb je een bereconditie, en kan je makkelijk 10 kilometer lopen. Toch is het niet raadzaam om dit direct te doen als je jaren niet hebt gelopen. Begin daarom rustig, bouw het tempo langzaam op en ga voor de eerste paar keer voor een korte afstand. Dit kun je elke week verhogen. Zo voorkom je blessures en te veel spierpijn wat je weerhoudt om weer te gaan hardlopen.

Geef een reactie