Mijn ervaringen met het eiwitdieet

Afvallen en op gewicht blijven is iets wat veel mensen bezighoudt. Er zijn diverse diëten en met het internet is vrijwel alles toegankelijk voor iedereen. Een voedingsplan of bijzonder dieet is zo gevonden op google, maar is het ook effectief? En raak je hiermee snel op je streefgewicht waar je nou al zo lang voor werkt? Een type dieet die we steeds vaker tegenkomen en ook steeds populairder wordt, zijn de eiwit diëten. Eiwitten zijn cruciaal voor ons lichaam en we kunnen simpelweg niet zonder. Eiwitten zijn daarnaast erg belangrijk voor onze spieren en organen. Door bepaalde stoffen die ons lichaam uit eiwitten haalt zijn de spieren sneller in staat om te herstellen. Het is dan ook geen fabeltje dat het goed is om bijvoorbeeld kwark te eten na een krachttraining. Kwark zit vol met eiwitten, wat helpt bij de spieropbouw, het spierherstel en het verminderen van spierpijn na een intensieve training.

Aminozuren

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. We krijgen dagelijks eiwitten binnen via wat we eten en drinken, maar er zijn ook aminozuren die door ons lichaam zelf aangemaakt worden en die je niet uit je voeding hoeft te halen. Er zijn 8 verschillende type aminozuren die niet door ons lichaam worden aangemaakt en die je via eten en drinken binnen dient te krijgen. Deze 8 worden ook wel essentiële aminozuren genoemd. Aanrader: slanke snacks zoals eiwitrijke koekjes

Verschil in eiwitten

Wanneer je een eiwitdieet volgt, is het niet zo dat je alleen maar probeert zoveel mogelijk eiwitten binnen te krijgen. De hoeveelheid en kwaliteit van de eiwitten is namelijk erg bepalend voor de succesfactor van het dieet wat je volgt. De kwaliteit van de eiwitten kan worden afgemeten aan de verhouding en de balans van de aminozuren in de eiwitten. Dierlijke eiwitten zijn doorgaans van betere kwaliteit, hierbij kun je denken aan producten zoals; vlees, vis, eieren en zuivel. Aanbeveling: probeer gezonde lekkere dieet maaltijdrepen van Be-Slank

Succes van een eiwitdieet

Door het volgen van een eiwitdieet ben je in staat om je stofwisseling te versnellen. De stofwisseling in je lichaam gaat over hoe snel je lichaam voedsel verteert en calorieën verbrandt. De stofwisseling is dan ook een erg belangrijk onderdeel die een dieet kan maken of breken. Het consumeren van meer eiwitten zorgt ervoor dat je op een dagelijkse basis meer calorieën verbrandt. Een andere reden waarom een eiwit dieet een effectieve manier van afvallen is, is een verminderd hongergevoel. Reden hiervoor is dat de eiwitten relatief langzaam verwerkt worden in je maag, waardoor je aanzienlijk langer geen honger hebt. Voor veel mensen is dit een van de voornaamste redenen om een eiwitdieet te volgen, omdat je door het verminderde hongergevoel niet meer tussen maaltijden door gaat snacken, wat vaak de boosdoener is bij gewichtstoename.

Geef een reactie