Goede voornemens? Dit is het dieet voor 2018

Het nieuwe jaar is begonnen wat betekent dat iedereen vol goede moed aan het werk gaat om de voornemens waar te maken. Gezond leven en een gezond lijf is het doel van velen voor het jaar 2018. Dit is de reden waarom sportscholen begin januari overbevolkt zijn met sporters die goede voornemens hebben. Jammer genoeg neemt de drukte in de weken erna weer snel af en valt het grootste deel weer terug in de oude gewoontes. Hoe kun je nu afvallen op een permanente wijze? Een gezond gewicht krijgen en behouden komt aan op een dieet dat niet alleen vol te houden is maar ook ervoor zorgt dat je het gewicht er voor langere tijd af kunt houden. De naam van dit dieet? Het ketodieet.

Ketodieet

Het ketodieet staat in grote lijnen lijnrecht tegenover de adviezen van de Nederlandse overheid die niet met de tijd meegegaan zijn. Veel vetten eten zoals bij het ketodieet is een stap in de andere richting van de Schijf van Vijf. Voor sommige Nederlanders werken de adviezen van het Voedingscentrum, maar een groter deel totaal niet. Niets voor niets neemt overgewicht onder Nederlanders nog steeds toe en zijn er maatregelen nodig om dit te stoppen. Het ketodieet is in 2018 één van de populairste diëten om eindelijk eens van die overtollige kilo’s af te komen. Dit koolhydraatarme dieet bestaat al vele jaren maar begint nu pas met een inhaalslag nadat veel andere diëten niet lijken te werken.

Gewicht verliezen

Als je meer eet dan je lichaam nodig heeft dan wordt dit omgezet naar triglyceriden en opgeslagen in de vetcellen. Blijf teveel eten en je lichaam hoeft de opgeslagen reserves niet te gebruiken om energie van te maken. De vetcellen blijven intact en je valt niets af maar komt alleen maar meer aan in gewicht. Bij het ketodieet eet je vrijwel geen koolhydraten waardoor je lichaam de opgeslagen vetcellen moet aanspreken voor energie. Het vet op je lichaam neemt niet toe maar af. Dat is eens fijn voor de verandering.

Meer energie

Als je net met een ketose dieet begonnen bent dan kun je het misschien niet geloven maar na de beginfase merken de meeste mensen een hoger energieniveau. Dit komt doordat je lichaam zich aangepast heeft aan het dieet en de ketonen nu als energie gebruikt in plaats van glucose.  Hoewel er maar weinig koolhydraten het lichaam binnen komen is het lichaam uitstekend in staat om zelf glucose te produceren. Dit proces wordt gluconeogenese genoemd waarbij onder andere eiwitten en glycerol gebruikt worden. Op deze manier is het lichaam in staat om toch een eigen bron van glucose te creëren zonder koolhydraten uit voeding. Het is ook niet zo dat er totaal geen koolhydraten het lichaam binnenkomen; het ketogeen dieet heeft altijd ruimte voor een klein aantal koolhydraten per dag.

Zoals je leest is het ketodieet een koolhydraatarm dieet, alleen dan net wat anders. Een enkel artikel zoals deze is echter niet genoeg om meer te weten te komen over het ketodieet. Daarom kun je bij andere websites zoals deze terecht om meer over dit dieet te lezen. Mocht je het liever in boekvorm willen lezen dan kan dit ook. Bij Bol.com en andere online boekhandels zijn diverse boeken te koop over dit dieet.

 

Geef een reactie