Redenen waarom je niet afvalt met een koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarme diëten zijn super efficiënt als je wilt afvallen. Met koolhydraatarm eten kan je wel 2x tot 3x zo snel afvallen dan met traditionele vetarme diëten. Dat koolhydraatarme diëten effectief zijn is al door zoveel onderzoekers aangetoond dat je wel kunt spreken van een wetenschappelijk feit. Desondanks lukt het niet altijd om gewicht te verliezen door mensen welke een koolhydraatarm dieet volgen. In dit artikel zullen we kijken naar wat hiervan de oorzaken kunnen zijn.

Reden #1: gewichtsverlies is niet lineair

Indien je dagelijks op de weegschaal gaat staan dan zal deze niet iedere dag een lager gewicht aangeven als je op dieet bent. Het verliezen van gewicht gaat namelijk niet lineair.

Zo verlies je in de eerste week van een koolhydraatarm dieet veel gewicht. Wat veel mensen niet beseffen is dat een groot deel van dit gewicht bestaat uit vocht. Indien je minder koolhydraten gaat eten dan zullen de koolhydraatvoorraden in je lichaam uitgeput raken. Je lichaam slaat koolhydraten in de spieren en de lever op in de vorm van glycogeen. Een eigenschap van glycogeen is dat het vocht vasthoudt. Met het verliezen van glycogeen zal vocht via de urine worden afgevoerd.

Verder kan je gewicht variëren door het tijdstip van de dag waarop je jezelf weegt. Door je dagelijks op hetzelfde moment te wegen kan je deze variatie er uit filteren. Verder maakt het natuurlijk uit of je net naar het toilet geweest bent of niet. Ook kan je lichaam meer of minder vocht vasthouden afhankelijk van de omgevingstemperatuur en bij vrouwen speelt ook de menstruatiecyclus hierin nog een rol.

Waar het uiteindelijk omgaat is dat je vetmassa verliest en niet gewicht. De weegschaal is daarom niet echt een goede indicator. Indien je je zelf dagelijks weegt dan zal je moeten kijken of de trend naar beneden is. Als je af en toe een paar dagen wat aankomt in gewicht dan is dat geen reden tot paniek, dit is normaal.

Meer betrouwbaar dan de weegschaal is je tailleomtrek om te bekijken of je vet verliest. Meet iedere week je tailleomtrek om te beoordelen of je wel afvalt en of je dieet werkt. Je zou ook voor de spiegel foto’s kunnen maken en deze iedere week met elkaar vergelijken.

Reden #2: je bent gestrest

Helaas is minder koolhydraten eten en meer bewegen niet altijd voldoende om af te vallen. Onze hormonen kunnen ervoor zorgen dat het heel erg moeilijk is om vet te kunnen verbranden. Een berucht hormoon welke vetverbranding kan tegenhouden is cortisol.

Cortisol is een stress-response hormoon. Indien we last van stress hebben dan maakt het lichaam adrenaline aan zodat we in de vluchten of vechten modus komen. Om de effecten van adrenaline weer te neutraliseren maakt het lichaam cortisol aan. Indien we last van chronische stress hebben dan hebben we te maken met chronisch verhoogde cortisolwaarden. Cortisol zorgt ervoor dat vet wordt opgeslagen en wordt vastgehouden. En alsof dat niet erg genoeg is verstoort cortisol ook het signaal dat we genoeg hebben gegeten waardoor we gaan overeten.

Heb je last van stress en je wilt afvallen? Dan is de eerste stap om stress uit je leven te verbannen en te leren met de stressbronnen in je leven om te gaan. Als dit op orde is zal je zien dat het veel makkelijker geworden is om gewicht te verliezen. Bedenk dat je zelf volstoppen met zoetigheden en ongezond voedsel ook stressoren voor je lichaam zijn. Maar ook te hard trainen is een bron van stress voor je lichaam. Zoek in alles zoveel mogelijk de balans.

Reden #3: je eet nog teveel koolhydraten

Sommige mensen zijn meer gevoelig voor koolhydraten dan anderen. Indien je koolhydraatarm eet en je bereikt een plateau waarop je met je gewicht blijft hangen dan kan het nodig zijn dat je nog minder koolhydraten gaat eten.

Dit wil niet zeggen dat je jezelf moet uithongeren. Het hele idee achter koolhydraatarm eten is dat je jezelf niet hoeft uit te hongeren. Je kunt minder koolhydraten gaan eten terwijl je wat extra vetten en eiwitten aan je dieet toevoegt.

Zorg er altijd voor dat je veel groenten in je dieet laat zitten. Deze bevatten nauwelijks koolhydraten maar zorgen er wel voor dat je voldoende vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten binnen krijgt. Je zal altijd gericht moeten zijn op het verlies van gewicht zonder dat dit schadelijk is voor je gezondheid.

Je kan wel de keuze maken om tijdelijk geen fruit meer te eten. Fruit is redelijk rijk aan koolhydraten (fruitsuikers). Door tijdelijk geen fruit meer te eten kan je door je gewichtsplateau heen komen. Zodra je weer gewicht begint te verliezen kan je weer wat fruitsoorten die laag in koolhydraten zijn toevoegen aan je eetschema.

Reden 4: je eet het verkeerde type koolhydraten

Koolhydraatarme diëten zijn zo effectief omdat je hiermee de hoeveelheid insuline welke je lichaam aanmaakt vermindert. Insuline wordt vaak ook wel het dik maak hormoon genoemd omdat dit hormoon het signaal geeft om vet te gaan opslaan indien de insulinewaarden in het bloed boven een bepaalde waarde uitkomen.

Ondanks dat je koolhydraatarm eet kan je bloedglucose toch een piek krijgen. Deze piek in de bloedglucose zorgt er dan voor dat je lichaam veel insuline moet aanmaken. Dit kan gebeuren door het eten van suikers of geraffineerde koolhydraten. Geraffineerde koolhydraten zijn bewerkte koolhydraten welke snel door je lichaam worden afgebroken en zorgen voor een snelle afgifte van glucose aan het bloed. Hierdoor loopt de bloedglucose snel op.

Door zoveel mogelijk te kiezen voor onbewerkte koolhydraatbronnen voorkom je dat je pieken in de bloedglucose krijgt. Hiervoor kan je het volgende eten:

  • Zoete aardappel
  • Volkoren brood
  • Volkoren pasta
  • Volkoren granen zoals havermout
  • Quinoa
  • Zilvervlies rijst of wilde rijst
  • Groenten
  • Noten en zaden

Geef een reactie